RUMAH

calender...

Monday, May 23, 2011

nasi goreng + surah yassin

kisah nie jadi masa last week aku balik kampung. petang tu masa aku sampai dekat rumah mak de cite something yang menyeramkan dah jadi kat kawasan uma aku. so aku dengan selambanye duk sakat adik aku masa malam tu..aku terlupa pulak masa jumaat malam tu mak ngan abah nak kena g "rewang" tau tak "rewang" tu pe????orang jawa je tau.hehehehe
"rewang" tu lebih kurang cam gotong royong bila de kenduri kendara la....owh....faham!!!sambil menganggukkan kepala.hehehe.entah nape tetiba aku rasa lapar lak...aku pun pe lagi..ajak la adik aku yang bongsu masak nasi goreng sebab dah malam kan.malas nak masak yang susah-susah.so...kitaorang decide nak masak yang simple-simple and main campak-campak je.hehehe
dah syok-syok siapkan perencah sampai la waktu untuk memasak.ku pandang kiri ku pandang kanan.eh????mane mak simpan kuali nie.pelik lak aku.takde satu kuali pun kat dapur nie. de la dalam nam ploh saat aku pikir baru aku teringat mak selalu gantung kuali kat plantar (bukan majerin jenama pelanta k).kira cam tempat basuh pinggan mangkuk kat luar la tempat tu.aiiyoooooo....ini sudah masalah.dah la mak and abah takde kat uma.perencah dah wat.tinggal nak masak je.sape nak tolong amikkan kuali kat luar nie.time tu mula la sume muka-muka yang tak sepatutnye (pengaruh tv je banyak nie) bermain dalam pikiran. tak sanggup deeennn!!!!buatnye aku buka pintu tetiba di sergahnye.camne???tak ke terkejut beruk aku nanti.silap-silap tak bergerak langsung.hahahaha..padan muka.sape suruh sakit adik petang tu.
takleh jadi nie...misi untuk masak kena di teruskan..perut dah semakin lapar.aku pun panggil adik aku yang bonsu teman.dia pun lebih kurang je ngan aku.penakut...cuma dia berani cikit la daripada aku.hehehe..tetiba dia bagi idea yang bernas "kak..pe kata kita buka surah yassin??" aku pun dengan spontannye setuju sebab dah lapar giler nie...otw nak g plantar tu adik aku pun buka la surah yassin yang de dalam fon dia.tapi aku still gak takut..last2 sekali adik aku yang amik.aku teman guna badan je muka memang aku paling dalam uma.takut punye pasal kan.hehehe
belum pun sempat ustaz yang nak baca surah tu mula baca..tak silap aku dia baru je baca bismillahirrahmanirrahim...kitaorang dah berlari masuk dalam uma dengan kuali kat tangan..siap kunci sume pintu abis berderai ketawa...tu la...siang bukan main berani.malam pengecut giler...bila cite ngan mak and abah abis dah kena gelak.gara-gara nak masak nasi goreng punye pasal sampai buka surah yassin...

No comments:

Post a Comment